fredag 18 januari 2008

Malaga

År 2002 gjorde jag min flygdebut. Denna vinter/vår skulle min dotter studera spanska i Malaga, och jag ville ju inte vara utan henne så länge, så då bestämde jag mig för att nu var det dags att flyga. Var ju en aning feg så jag tog med min andra dotter också som moraliskt stöd och så var hon mer resvan än mig.

I början på februari bokade vi en flygstol och flög iväg och landade på Malagas flygplats kl ett på natten och där stod min dotter och mötte oss. Vi tog en taxi till hennes studentrum (i en lägenhet hon delade med fyra andra) och hyste in oss alla tre. Hmm hennes säng var väl 1.20 men men finns det hjärterum så finns det stjärterum (en sanning med modifikation, för det beror ju på hur stora stjärtarna är).
Dagen efter började bra, med gassande sol så våra näsor blev rödfärgade och det var ju en stor kontrast mot vinterkylan hemma. Vi gick en kort rundtur på stan, som är jättestor och sedan ner till den stora stranden. Sedan blev det väl lite lunch på stan och på kvällen var det fest till vår ära, så många av de svenska studenterna som fanns i stan, befann sig nu i Jessicas lilla studentlya. Jag orkade dock inte hänga med på salsafesten, för här börjar de festa vid 2-tiden på natten, så jag hoppade i säng och fick på så sätt några timmars sömn utan massa andra stjärtar.

Vi ville ju vara lite kulturella också så vi besökte Picassos födelshus och kollade lite på skisser och foton här, fanns inte direkt några tavlor. Vidare besökte vi ett café som Jessica döpt till Bayleys-caféet, för här serverades den goda drycken i stora dricksglas. Caféet var ett typiskt studentcafé med bokläsande människor, bokhyllor, ljus i gamla vinflaskor och var hur mysigt som helst och god/billig mat fanns också.

Jessica passade också på att bli sjuk när vi var här nere, så då fick jag göra ett studiebesök på ett spanskt sjukhus. Och det var inte den standard man är van vid hemifrån inte, men god vård och medicin fick hon, men blev sängliggandes i stort sett resten av veckan vi var där. Och då vågade vi oss inte på att själva hitta ner till Gibraltar som vi planerat utan fick nöja oss med att kolla på Malaga.

I vår vanliga stil lekte vi prispressare, denna gång skulle vi hitta billigaste Bayleysen, och det gjorde vi, för 70 kr, men snikna som vi är, letade vi efter ännu billigare, och när vi inte gjorde det, så hittade vi inte tillbaks till det första. Så jag tror att den vi fick med hem kostade ca 90 kr.

Vi gjorde inte så mycket mer i Malaga, än att umgås med Jessica, käkade tapas, paella och ett och annat spanskt vin blev det. En och annan soldag blev det också och så fick vi en inblick i hur livet är för svenska studenter som läser i utlandet. Ett mycket makligt liv i mitt tycke. Men dottern har ju gott påbrå, så Jessica kom faktiskt hem med toppbetyg i universitetsspanskan och undervisar som lärare i ämnet
idag.

Malaga är ingen stad jag längtar tillbaks till, alldeles för stor, skiten, otrevliga människor, fullt med uteliggare och tiggare, lösspringande hundar och alldeles för mycket tempo.

Inga kommentarer: