söndag 27 januari 2008

Gardasjön


Gardasjön sett från Riva




Marcusplatsen översvämmad


Duvorna på Marcusplatsen



Denna gång var vi tre som åkte, på hösten 2006. Vi for med Scandorama och det blev en lång och seg resa innan vi äntligen kom fram till Riva del Garda. (Tyskland är seg att åka igenom). Det var så vackert när man såg sjön glimra fram mellan bergstopparna och det var en lagom trevlig slingrande nerfart till sjön.
Hotellet La Perla var gemytligt och fint, dock var väl inte maten en höjdare. Första dagen besökte vi själva staden, som var liten, men med en mysig hamn med affärer och restauranger. Dag två var vikt åt Venedig. Vi åkte med buss, och sen med båten tills vi såg den välbekanta (från bilder, TV) siluetten av Marcuskyrkan och Kampanilen.
Vi steg iland rakt utanför Marcusplatsen. Här slog vi oss ner för att äta pizza och det var en av de bästa jag ätit. Sen besökte vi en glastillverkare av äkta murano-glas, vackert men fruktansvärt dyrt. När vi kom ut från tillverkaren fick vi köa på spångar, för just den här dagen valde Marcusplatsen att svämma över. Det var häftigt, att se poliser vada upp till låren där vi just hade suttit och ätit pizza (se bild ovan)

Men sorgligt att denna stad kommer att sjunka om inget görs. Sedan kollade vi in några broar och gondoler och sedan tog vi Grand Canale mot båt och buss igen.

Nästa dag åkte vi ut på Gardasjön och besökte Malcesine och Limone; två vackra byar längs sjön. I Limone passade vi på att ta oss ett glas citronlikör för hälsans skull, men har druckit bättre likörer. Väl hemma igen så var det dags för middag.

Tredje dagen for vi upp till en grotta där vi gick in och där det rann ett stort vattenfall, mysigt men med min cellskräck så stannade jag inte så länge. Sedan blev det shopping på stan.

I Riva drack vi många viner, och här fick jag mersmak på Chianti och Valpolicella och köpte med mig en del hem. Hittade också ett fynd, en Amarone (Valpolicella) för 240 kr i en liten butik och det visade sig att här hemma är samlare beredda att betala 1998 kr för den. Nu kan jag inte sälja den, för den är tyvärr slut, men gudars så god den var.

Hemvägen åkte vi som ditvägen över Alperna och vägen där är vacker, med Brennerpasset och Europa-bron, men Tyskland å ve och fasa om man ändå slapp denna sträcka.

Gardasjön ska jag åka tillbaks till, finns flera byar runt sjön jag vill se och så är det nära till Milano som också är ett drömmål. Synd det är så dyrt i Italien bara. Ska ta en ny bussresa när jag blir pensionär. Och Scandoramas resa hit är väldigt billig i och med att både frukost och middag ingår i priset.

Inga kommentarer: